Om
DIF Skole OL
DIF Skole OL er hele Danmarks officielle olympiske lege for skoleelever fra 0.-8. klasse og en appetitvækker på dansk idrætsforeningsliv.
DIF Skole OL har siden 2009 haft fokus på at sætte børn i bevægelse ved at skabe aktiviteter, der kan integreres i idrætsundervisningen på alle klassetrin.
DIF Skole OL består af tre større indsatsområder:
- De Skoleolympiske Lege for 0.-3. klasse
- De Skoleolympiske Lege for 4.-8. klasse
- En årlig kåring af Danmarks Sejeste Idrætslærer
Gennem DIF Skole OL møder børnene en bred vifte af forskellige sportsgrene i dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL faciliterer i samarbejde med foreningslivet udviklingen af de deltagende sportsgrene, så børnene møder sporten i øjenhøjde og oplever idræt som sjovt og udviklende i fællesskab med andre gennem klassekonkurrencer.
Alle sportsgrenene formidles med udgangspunkt i de tre børneolympiske værdier: Fællesskab, Færdighed og Fairplay.
Klasserne konkurrerer sammen som et hold, hvor klassefællesskabet er det vigtigste, og alles præstationer tæller. Der er altså fokus på succesoplevelser og respekt for hinanden såvel som på udviklingen af både de fysiske færdigheder og et sportsligt mindset, hvor man skal kunne tackle modgang, være vedholdende og sætte sig mål.
DIF Skole OL fungerer således som en central og samarbejdende aktør i bestræbelserne på at videreudvikle den faglige tilgang til børneidræt og idrætsundervisning og er samtidig et udstillingsvindue for dansk idrætsforeningsliv, der kan bruges som afsæt til at tiltrække nye medlemmer til klubberne.
DIF Skole OL er fantastisk vigtig for os, fordi børns trivsel er en kerneopgave for os. Vi giver børnene en oplevelse af, at de bare bliver gladere, har det sjovere, og de bliver samtidig introduceret til nye idrætter, som de ikke har prøvet før Hans Natorp, formand Danmarks Idrætsforbund
Indsatsområder i DIF Skole OL
Skole OL har siden 2009 haft fokus på at sætte børn i bevægelse ved at skabe aktiviteter, der kan integreres i idrætsundervisningen på alle klassetrin. Skole OL består af tre større indsatsområder.